Selasa, 23 Februari 2016

Tips Penggunaan Gear Automatik Yang Betul

Penggunaan Gear Automatik Yang Betul



Artikel sebelum ini, saya ada berkongsi berkenaan dengan tips penjagaan kereta yang menggunakan gear automatik. Kali ini, saya sambung pula berkenaan dengan penggunaan gear automatik yang tepat. Insha Allah, jangka hayat kotak gear automatik kereta sahabat sekalian  dapat dipanjangkan dengan tips-tips berikut. Walaubagaimanapun artikel ini sesuai untuk kereta automatik yang mempunyai butang tombol pada gear.

Jika kenderaan anda tidak mempunyai butang tombol pada gear, sila abaikan kerana penggunaannya adalah lebih mudah berbanding dengan yang mempunyai butang tombol. 
Kekadang pernah perasan kereta depan masuk gear P bila berhenti kat trafic light. Dapat agak sebab lampu reverse nyala kejap. Bayangkan kalau terkejut sebab lampu trafic light dah hijau lama. Kereta dah hon-hon. Tertekan pedal minyak dulu baru masuk gear. Boleh rosak gear box rasanya.
Kaedah yang betul semasa berhenti di traffic light: 
1. tekan brek kaki
2. masuk gear N (tanpa tekan tombol pada gear. tolak ajer)
3. Tarik hand brek
4. lepas brek kaki
Nak jalan:
1. tekan brek
2. masuk gear D (tanpa tekan tombol pada gear. tarik ajer)
3. lepas hand brek.
4. lepas brek kaki
5. tekan minyak
Penggunaan tombol/butang pada batang gear:
1. Perlu tekan tombol semasa menukar gear
P > R ,
R > P
R > N
N > R
D > L/D2
L/D2 > D
2. Jangan sesekali tekan jika untuk menukar gear antara
N > D
D > N
D > D3
D3 > D
Kalau gear yg jenis ada lekuk-lekuk tu selamatlah. Tombol tekan pun tak ada kan?


Jika ada yang belum faham fungsi setiap gear, bolehlah rujuk keterangan setiap susunan gear untuk gearbox auto yang berikut:
P – parking, digunakan untuk anda memberhentikan kereta anda. gear akan disekat.
jadi kereta anda takkan bergerak walaupun handbrake tak ditarik.
R – reverse, untuk mengundur kereta anda
N – neutral, jika dalam posisi menunggu traffic light atau traffic jem, alihkan ke gear
neutral. bukan parking! jika anda perasan, gear D ke N tidak perlu menekan kekunci
pada tombol gear.
D – drive, penukaran secara auto gear 1,2,3,4 dan seterusnya butang overdrive – gear
akan menyekat untuk masuk ke gear 4. gear yang akan digunakan cuma 1,2 dan 3
sahaja
3 – setengah kenderaan tidak mempunyai overdrive tetapi mempunyai susunan gear 3
untuk menurunkan gear dari 4 ke 3
2 – ini akan menyekat sistem gearbox anda ke gear 2 dan tidak akan masuk ke gear
seterusnya. tetapi akan jatuh ke gear 1 jika perlu
L – Low gear, gear pertama
Diharap artikel ini bermanfaat untuk memanjangkan jangka hayat kereta anda. Selamat mencuba sahabat-sahabat sekalian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...